Pri kosení ciest nie je možné automaticky spájať vizuálnu stránku s funkčnosťou, ktorá pre nás, ako správcov ciest, musí byť vždy prvoradá. Estetika je na druhom mieste, aj keď neodborná verejnosť mnohokrát tieto dva aspekty nerozlišuje. Často sa stretávame so sťažnosťami na nepokosené porasty za hranicou cestného telesa, no je potrebné vysvetliť, že rozsah kosenia je limitovaný technickými, personálnymi možnosťami a vlastníckymi vzťahmi na pozemkoch pri cestách. Nemôžeme kosiť až k niekomu na dvor či pole len preto, že porast nie je vizuálne príťažlivý. Osobitný prístup vyžaduje kosenie na zabezpečenie rozhľadových pomerov v neprehľadných križovatkách, kde je potrebné konať podľa individuálnych potrieb každej lokality. 

Samozrejme, tým nechcem povedať, že estetika kosenia nie je dôležitá. Naši strojníci si dávajú záležať na tom, aby po nich zostala práca s vysokým vizuálnym štandardom. Zvýšenú pozornosť venujú tomu, aby trávne porasty boli skutočne pokosené, a nie len utlačené k terénu. To úzko súvisí aj s pripravenosťou našej techniky, ktorá musí byť v top stave, aby sme dosiahli požadovanú kvalitu kosenia. 

V súčasnosti sa čoraz častejšie stretávame s fenoménom klimatických zmien, ktoré prinášajú kratšie a miernejšie zimy. Tieto zmeny nás nútia prispôsobiť pomer výkonov medzi zimným a letným obdobím. V roku 2024 sme zaznamenali mimoriadne priaznivé podmienky pre intenzívny rast flóry v dôsledku vysokých teplôt a dostatočných zrážok, čo si vyžiadalo zvýšenú periodicitu kosenia na cestách. Kým v minulosti postačovali 2 až 3 cykly kosenia ročne, na prelome júla a augusta 2024 sme na väčšine našich stredísk dokončili už tretí cyklus. Predpokladáme, že do nástupu zimy bude potrebný minimálne ešte jeden cyklus kosenia. Tento rok sme začali s kosením už v polovici apríla, avšak počas letných prázdnin sa rast porastov oproti jarným mesiacom mierne spomalil, čo nám umožňuje na niektorých úsekoch krátku prestávku. 

Zmeny v počasí majú priamy vplyv aj na skladbu nášho rozpočtu. Kým náklady na zimnú údržbu postupne klesajú, zvyšujú sa výdavky na sadovnícke činnosti. Nejde pritom len o zvýšené náklady na kosenie, ale aj na orezávanie stromov a krov, ktoré si vyžadujú čoraz väčší podiel rozpočtu. Tieto posuny v nákladoch odrážajú nutnosť prispôsobovať sa novým klimatickým podmienkam a efektívne využívať finančné prostriedky počas celého roka. 

Orezávanie a výrub drevín predstavuje komplexnejší problém než samotné kosenie, pretože do tohto procesu vstupuje viacero faktorov. Náročnosť úkonu, možnosti jeho realizácie, bezpečnosť cestnej premávky, ale aj práca samotná sú kľúčové aspekty, ktoré treba zohľadniť. Nemenej dôležitá je legislatíva, ktorá chráni prírodu a životné prostredie, čo často komplikuje výrub stromov, aj keď sa môžu na prvý pohľad javiť ako dožité alebo ohrozujúce premávku. Orgány životného prostredia preto vždy posudzujú opodstatnenosť výrubu a určujú podmienky, za akých sa môže realizovať. Všeobecne platí, že výrub je povolený v období vegetačného pokoja, no ak ide o chorú drevinu ohrozujúcu život alebo majetok, môže byť výrub vykonaný aj počas vegetácie. Každý prípad však vyžaduje individuálne posúdenie. Často sa tiež stretávame s nejasnosťami ohľadom histórie výsadieb pri cestách, kde pôvodca nie je známy a nie je možné ho ani dohľadať, pretože ide o výsadby staré aj niekoľko desiatok rokov. 

V rámci našich kapacít dokážeme bezpečne zabezpečiť výrub a orez drevín s výškou do približne 10 metrov, pričom zohľadňujeme lokálne podmienky, ako sú vzdialenosť od cesty, terén či okolitá zástavba. Zásahy nad túto výšku však vyžadujú využitie služieb dodávateľa so špecializovanou technikou, aby bola zaistená bezpečnosť práce aj cestnej premávky. 

Výkony celej SÚC TTSK v oblasti mechanického aj ručného kosenia sa v posledných rokoch výrazne menili. V roku 2021 bolo pokosených 28 114 396,78 m², v roku 2022 to bolo 24 606 705,71 m² a v roku 2023 celkovo 27 196 236,47 m². Do 12. augusta 2024 sme už pokosili 19 533 944,03 m². Zmeny sú najviditeľnejšie v posledných dvoch rokoch. V lete 2023 sa nekosili cesty I. triedy kvôli podpisu novej zmluvy, pričom kosenie bolo obnovené až v septembri, čo spôsobilo výpadok trvajúci približne tri mesiace. Napriek tomu bola súhrnná výmera v roku 2023 vyše 27 miliónov m². Tento rok sme cesty I. triedy ešte vôbec nekosili, pretože správca (t.j. Slovenská správa ciest) si objednal kosenie u externej firmy. Napriek tomu sme už pokosili takmer 20 miliónov m² na cestách II. a III. triedy. 

 

Martin Chromý, námestník oblasti TT