Zimné obdobie 2023/2024 prišlo do Trnavského kraja neobvyklej forme. Už v prvej polovici zimy sme boli svedkami mrazivého počasia, ktoré sa objavilo o niečo skôr, ako sme boli zvyknutí. Podobne to bolo aj v minulosti, napríklad v zime na prelome rokov 2021 a 2022, keď sme na začiatku decembra zaznamenali silné snehové prehánky a nižšie teploty. 

Avšak Správa a údržba ciest Trnavského kraja bola na takéto podmienky dobre pripravená. Porovnaním so ZÚ 2021/2022 v období od polovice novembra do konca januára zistíme, že sme najazdili o takmer 30% menej kilometrov a spotrebovali sme o približne 40% menej materiálu. Tieto úspory sme dosiahli vďaka vozidlám s presnejším dávkovaním posypového materiálu, cielenejším preventívnym posypom a citlivejším nastavením operačného plánu.

Každoročne je práve december kritickým obdobím z hľadiska poveternostných podmienok a vyššej intenzity cestnej premávky, nápor vozidiel na cestách je cítiť najmä počas sviatkov. V kombinácii s týmito faktormi došlo aj k uzatvoreniu ciest v rámci TTSK. Najkritickejšia situácia nastala v oblasti Senice, kde výdatné sneženie sprevádzané silným vetrom (40 – 60 km/h) vytvorilo snehové záveje. Pohľad na tieto cesty pripomínal skôr čiernobiele fotografie z minulosti či zábery z Tatier. Najhoršia situácia bola na ceste II/590 v úseku Holíč – Petrova Ves a na ceste III/1146 v úseku Skalica – Mokrý Háj, kde bolo nutné osadiť prenosné dopravné značenie so zákazom vjazdu. 

Napriek týmto ťažkostiam sa situáciu podarilo stabilizovať a vyriešiť po zmiernení poveternostných podmienok. Sypače a ťažké mechanizmy postupne odstraňovali snehové záveje a zmierňovali problémy so zjazdnosťou ciest. Špecifikom tohto zimného obdobia bol jeho skorý začiatok s prudkými a výdatnými zrážkami. Ďalším špecifikom je aj ukončenie údržby ciest v Bratislavskom samosprávnom kraji či uzatvorenie ciest a hraničného priechodu Moravský sv. Ján – Hohenau kvôli prudkým zmenám počasia.

Ján Palúch, odborný technický zamestnanec